vrijdag 15 augustus 2014

Voorlichting op scholen

Voorlichting op scholen over homoseksualiteit is iets dat ik heel belangrijk vind zodat kinderen/jongeren er op een jonge leeftijd al goed mee omgaan. Door op jonge leeftijd al een ''echte'' homo lesbi bi of transgender te zien en er een keer open over te praten   zien veel kinderen/jongeren in dat  LHBT'ers eigenlijk heel gewoon zijn het zijn dan gewoon mensen hoe jonger ze dit in zien hoe minder discriminatie en geweld er later zou zijn tegen LHBTérs.




Waarom vind ik voorlichting over homoseksualiteit nodig ?
VoorlichtingPlasterk2
Bron

Zoals ik hier boven al een beetje beschreef is ik vind het belangrijk dat jongeren en kinderen al op jonge leeftijd kennis maken met LHBT'ers.  Door dat op jonge leeftijd mee te maken is het voor hun ''gewoon'' of in ieder geval minder raar. Daarvan is het gevolg dat er meer mensen LHBT'ers tolereren  waardoor er minder discriminatie en geweld is. Daarvan is het gevolg weer dat er een veilige homovriendelijke sfeer ontstaat waardoor de LHBT'ers zich  veilig voelen uit de kast kunnen komen. Bij mij is op de middelbare school is wel voorlichting gegeven en voor mij maakte het mijn gevoel duidelijk ik wist altijd al ik ben anders maar wat is er met mij was.


Tijdens die voorlichting kwam de vraag '' is hier iemand lesbi, of homo, wie kent er een lesbi/homo? en op dat moment dacht ik: IK,  IK BEN LESBI . Met dit voorbeeld wil ik laten zien dat het voor de kinderen/jongeren ook heel belangrijk kan zijn want hierdoor komt er duidelijkheid. 



Door wie word het gegeven?

Het word gegeven door verschillende organisaties namelijk door het COC en door de stichting de roze olifant (Ik ben er van overtuigt dat er nog wel meer instanties zijn die voorlichting geven. ) Vaak legt de biologie Leeraar er ook iets over uit tijdens de seksuelenvoorlichting. Bij mij deed de Leeraar het zo '' nou ja paragraaf 8 gaat over homoseksualiteit maar dat is niet zo belangrijk en we slaan het over!'' Ik hoop dat mijn Leeraar een uitzondering was maar daar ga ik niet van uit.




Hoe gaat zo'n voorlichting in zijn werk
Bij mij op school was de voorlichting van het COC, ik vond het persoonlijk een leuke les en ik had het idee dat mijn klas genootjes het ook wel interessant vonden. Het ging als volg eerst deden we een spelletje waarbij iedereen kreeg een nummer 1,2,3,4,5 of 6 ze hadden een dobbelsteen en 1 iemand mocht hem rollen, als hij op jou nummer kwam moest je op staan en ruilen van plaats met een ander persoon met dat nummer zat dat er geen vriendjes naast elkaar zitten. daarna werd er een woord spin op het bord gezet en iedereen mocht een woord zeggen. daarna mocht iedereen vragen stellen heel gevarieerd was dat. Dat was het kort verteld. 
Bij Utopia was een tijdje terug toevallig zo'n voorlichting ik zal de link er bij zetten zodat jullie kunnen kijken. 

( Laura is een Utopia bewoonster en zij is lesbi ik vind haar een voorbeeld voor jongeren omdat zij er zo goed mee om gaat ik denk dat jongeren er inspiratie uit halen. Dat is ook de bedoeling van haar zij heeft een voorlichting over homoseksualiteit georganiseerd. )

het verhaal van Laura  : link
voor de voorlichting    : link
de voorlichting            : link
na de voorlichting       : link

Ik wil ook voorlichting op mijn school! hoe doe ik dat ?
Op sommige scholen is dit standaard en krijgt iedere brugklas dit een keer maar op veel scholen is dat volgens mij nog niet zo als jij wil dat ze bij jou voorlichting geven kun je dat op verschillende manieren regelen

1. Je kunt na een Leeraar, mentor, vertrouwringpersoon of de coördinator ( iemand die gaat over alle brugklassen) gaan. Met hem of haar vertellen dat jij het belangrijk vind dat het gegeven word, of omdat je je onveilig voelt. Als je het onderbouwt met argumenten dan zal de Leeraar je begrijpen .

2. Als je er liever niet over praat met iemand van school kun je ook zelf mailen/bellen na het COC of een anderen instantie. Hun nemen  dan contact op met iemand van jou school dan blijf jij sis anoniem.



Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad!
Als je nog een vraag hebt laat het dan gerust achter.Laat mij even weten hoe jullie school omgaat met homoseksualiteit.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten